O NÁS

Pokiaľ ste sa ocitli na našej stránke, pravdepodobne ste pocítili chuť k tomu, aby ste sa začali vyjadrovať iným spôsobom. Chcete jednoducho vytvárať niečo osobité a jedinečné. Vaše.

Umenie ma sprevádza od detstva, už ako malá som s nadšením organizovala hry pre deti z okolia,  ktorých súčasťou bolo najmä kreslenie.  Zostalo mi to podnes:)

Po ukončení výtvarných štúdii na univerzite som hľadala spôsob ako využiť získané akademické vzdelanie. Profesijne aj ľudsky ma ovplyvnili pedagógovia domovskej výtvarnej katedry, ktorú viedol doc. Srvátka, osobite  akad. maliari Prokip Kolysnik,  Anna Hausová, Peter Kocák,  sochári doc. Machaj, Purdeš, pri štúdiu psychológie a neskoršie presahov do pedagogiky a umenia, prof. Šicková, doc. Ján Slavík, Evžen Perout..  Trvalým zdrojom inšpirácie od štúdií ostali aj profesor Miron Zelina, Herbert Read, Viktor Frankl,  G. K. Chesterton, či Eckhart Tolle,  moji prví, bývalí i súčasní študenti a študentky i náročná prax arteterapeuta. Poznatky z odbornej pedagogiky a psychológie spolu so skúsenosťami výtvarníka tak prirodzene vyústili do ich začleňovania v tvorbe a  v prístupe v pedagogickej praxi.

O význame výchovy a osobitne vizuálneho umenia niet v dnešnej dobe pochýb. Ako však najlepšie prepojiť akademickú zručnosť s liečebnými poznatkami? Ako pracovať tak, aby sme pracovali v  prospech človeka? Vyhli sa  formalizmu na našich školách, či jednostrannému akademickému prístupu ? Na druhej strane nám zaručené techniky sľubujú okamžitý úspech.  Doba je rýchla, nech sa páči, dokonalý portrét tou správnou hemisférou a ľúbivý obraz za dve hodiny s vínom na uvoľnenie, v ponuke je aj špeciálny štetec na slnko a trávu..  Veď úspech potrebujem rýchlo,  ideálne hneď.  Relaxačná úloha umenia je nesporná,  treba si však uvedomiť aj skutočnosť, že za množstvom lákavých hesiel sa skrýva zväčša obyčajná nevedomosť či  nedostatok odborných znalostí a skúseností.

V praxi sa stretávam s pochybeniami nášho systému škôl, zušiek,  výchovy v rodinách,  otázkami problémových detí,  nevynímajúc úzkostné poruchy, nechuť k škole a povinnostiam, či dokonca k životu samému.  Mládež  je síce vnímavá a citlivá na správne podnety, súčasne  krehká a zraniteľná. Kam sa podeli odvaha a vytrvalosť dotiahnuť veci do konca, zanietenosť a trpezlivosť, keď sa nedarí? Originalita, kreativita, spontánnosť a  kritické myslenie. Boli ste tu vôbec? Ale ako sa teraz dostanem na vytúženú umeleckú, ale aj iné školy?  Hovorí sa o blokoch, traumách, tlaku,.. áno kreativitu vo veľkej miere ovplyvnila neexistujúca,  či chybná výchova v školách, neprítomnosť umenia, empatie a  mechanické postupy so zameraním na kvantitu. Výnimočné nie sú ani totálne zlyhania osobnosti pedagóga, to všetko podporuje iba priemernosť a tvorivú nesamostatnosť. Vidíme to v celkovej odolnosti ale aj schopnosti vnímania a porozumenia celku. Následky sa prejavia konečne v zníženej schopnosť rozlišovať dobre od zlého, pravdy od lži a v neposlednom rade  znížení tolerancie miery nevkusu. A to už začína byť vážne.

Všetky tieto  otázky formovali  koncept tvorivej školy ARTEVIE ako ju dnes poznáte. A zamestnávajú nás naďalej.  Čo je teda pre naše dobro to kľúčové?  A netýka sa to iba detí , aj keď práve mladí ľudia sú tou najzraniteľnejšou skupinou,  vyhorenie, neschopnosť podať žiadaný výkon, frustrácia sa nevyhýba ani nám dospelým.

Prajeme si to zakaždým na Vianoce. Naplnenie. Dobro. Lásku.  Sprevádza ju viera aj nádej. Rovnica by teda mala byť ľahká. Spokojný som, keď som naplnený. Naplnený som, keď môj život dáva zmysel. Vtedy som aj ja krajší. Aj moje vzťahy. Bolo by preto fajn urobiť svet krajším. Pretože svet potrebuje viac dobra a láskavosti. O to sa snažia náboženstvo,  ale aj pedagógovia!  Deti a najmä my ženy sme v tomto vnímavé o niečo viac.  Potrebujeme vidieť zmysel vo všetkom, čo robíme. Zmysel bytia.

Pred desiatimi rokmi  som založila školu s ponukou práce na sebe. Svojej kreativite,  ktorú  sme si stanovili ako jednu z najvyšších  priorít a hodnôt. Potreba sa nezmenila, naopak je čoraz naliehavejšia.

ČO TEDA STOJÍ  ZA ARTEVIOU?

KREATIVITA a TVORIVÉ VYUČOVANIE  je našou vizitkou a značkou. Vyjadruje úroveň nášho spôsobu  a chápania života.

Koncept bol od začiatku jasný.

Budovať krásno. V OBRAZE i SEBE

Ctíme postupy, ktoré sa nezmenili od čias starovekého Grécka, preto vo všetkých našich kurzoch je samozrejmosťou naučiť ovládať tradičné estetické a výtvarné zákony. Máme však neustále na zreteli, že iba akademický prístup v dnešnej dobe už nestačí.

Vyhýbame sa  preto formalizmu a využívame  skúsenosti aj z ďalších vedných oborov, najmä psychológie, odbornej pedagogiky a cieleným aplikovaním princípov artefiletiky.. Pestujeme rôznorodosť a rozmanitosť podnetov v každom type kurzu.  Aktívne, nielen formálne, uplatňujeme tvorivé postupy aj spoluprácou s lektormi so zahraničia, originálne workshopy, spolupracujeme s pracovnými kolektívmi, vypracovávame kreatívne projekty a prednášky pre zamestnancov a skupiny.

Osobitú pozornosť venujeme prípravám na umelecké školy, kde máme takmer stopercentnú úspešnosť.  Veľký dôraz kladieme na individualitu,  špecifické potreby či už v prípravných  kurzoch alebo formou individuálnych hodín.

Výber lektorov je kľúčový. Vysoká úroveň vo svojom odbore spolu s ďalším vzdelávaním a pedagogickou praxou, charakterové, osobnostné predpoklady s citom pre prácu s ľuďmi sú základom, na ktorom staviame.

Na záver chcem odkázať všetkým,  ktorí ešte pochybujú o svojej schopnosti tvoriť, že  kreatívni sme sa síce narodili, dostali sme každý množstvo talentov, ale  kreativita nie je daná iba touto výbavou, dokážeme ju cielene formovať, podporiť a trénovať, nanešťastie rovnako aj utlmiť, či dokonca úplne potlačiť.

Má obrovský  vplyv na naše vnímanie aj rozhľadenosť, pretože úzko súvisí s kritickým myslením, rozhodovaním  a nakoniec ovplyvní mieru našej  úspešnosti v osobnom aj profesijnom živote.  Je jedno, či ide o vrcholového manažéra, grafika alebo lekára.

Stovky mien, príbehov a desiatky úspechov doma aj v zahraničí. To ma napĺňa hrdosťou a nádejou, že napriek situácii, v ktorej sa dnes naša spoločnosť a kultúra nachádza, je tu stále šanca na posun k  lepšiemu. Stať sa lepším, pracovať na svojom živote. Kreatívni ľudia majú totiž odvahu prejaviť sa a meniť veci. Chcú sa učiť.  Žijú prajný a radostnejší život.  A radosť sa u mňa rovná zdraviu. Zdravie jednotlivca aj celej spoločnosti. Obklopenie krásou  a dobrom spolu s aktívnou meditáciou v procese tvorby nám ponúka uvažovať o Zmysle a podstate života a našej role v ňom.  A o to nám predsa ide.

..tak prečo to  neskúsiť?

Silvie Ušiak Matesová